View What? in a larger map

Emigrăm?

Întrebarea e bună, răspunsul meu e simplu: Nu!

Vroiam să îmi exprim și eu concis punctul de vedere în legătura cu "moda" asta nouă de a pleca în țări străine. Modă care a fost începută din necesitate, din vise sau speranțe, dar care nu mi-a ajuns de loc la inimă.

Am mulți prieteni, care au plecat sau pleacă în curând și se mută în străinătate, pentru că acolo: "e mult mai bine". Vă invit după ce ciți ce am de spus să spuneți și părerea voastră despre acest subiect printr-un comentariu și un vot. Atenție post lung.
Hai să ne mutăm în SUA, Canada, Germania, Franta, Italia, Spania etc. De ce? Ah, răspunsul e banal: Pentru că se câștigă mai bine, sunt oameni mai civilizați, e curat și nu e plin de proști și de țărani.

Uite cum văd eu treaba. O țară poate să evolueze și să atingă standardele sus menționate dacă beneficiază de o economie bună, politicieni deștepți și oameni civilizați. Toate astea 3 sunt făcute doar datorită oamenilor deștepți. În România acum, în ultimi 20-30 de ani, încep să apară încet, dar exponențial, tot mai mulți oameni deștepți. La fel de încet, puterea trece de la dinozauri cei bătrâni și cu mintea închisă, în mâinile celor tineri, care știu cum se învârte treaba.
Dar e nevoie de timp, pentru ca toate astea să se observe. E nevoie de oameni deștepți pentru a continua asta. În schimb oameni deștepți aleg să plece în alte țări să lucreze acolo pentru că au alt fel de condiții și plată mult mai bună. Cei proști și bădărani, țărani mai știu eu ce, rămân în schimb în țară. Și culmea, ei nu știu să civilizeze țara.

Eu am o altfel de gândire. Decât să ma mut în străinătate să ma plimb pe aleei măturate și curate unde m-aș simți jenat să arunc gunoi pe stradă, mai bine stau în România și nu îl arunc nici aici. Așa poate când va veni următorul om și va vedea strada curată se va gândi să caute un coș de gunoi. Dar asta necesită timp și oameni civilizați și deștepți.

Alți pleacă în străinătate pentru că sunt plătiți mai bine. Logic, alte țări au o economie mai dezvoltată, pentru că acolo se lucrează mult și de calitate. Cea ce lucrezi vinzi și pe cea ce vinzi plătești la stat. Statul folosește bani și pentru a ridica condițiile de lucru și de viață. Nu pot în România să îți dau același salar ca în alte țări, pentru că nu am bani necesari. Dar acei bani, i-aș putea face dacă aș avea oameni deștepți și sârguincioși care să lucreze bine și de calitate ca să am produse/servicii bune de vândut pe bani calumea. E un fel de cerc ar zice mulți între angajat care produce, produs care se transformă în bani și bani care îi primește angajatul și îi cheltuie pe alte produse făcute de alții, care vor primii bani. Dar eu văd cercul ăsta mai mult ca pe o spirală: Și elementul care o face să se extindă (să facă salariile mai mari și produsele mai bune) sunt oamenii deștepți și sârguincioși. Dar asta necesită timp și oameni civilizați și deștepți.

Politica e de căcat! Nici nu are rost să mai mergem la vot. Serios? De ce nu are rost? Tu știi cât se bucură americanii pentru dreptul lor la vot? Tu de ce nu faci la fel? Pentru că nu ai pe cine alege: ba da, ai! Poți să alegi momentan pe cel mai puțin rău. Și lui să îi trimiți propuneri, pe el să îl faci să te ajute, pentru că e dreptul tău. Și poate că în 10 ani, Băsescu și Iliescu și mai știu eu cine o să fie înlocuiți, de tipi care acum termină știițe politice. Tipi care s-au plictisit de rahatul din țară și vor să schimbe ceva. Dar asta necesită timp și oameni civilizați și deștepți.

Și cât despre oameni civilizați, laso baltă! Când a fost ultima oară când i-ai făcut observație unui om că e necivilizat? Nu ai făcut-o, l-ai lăsat în pace. Dar nu o mai fă. Nu zic să mergi pe stradă să îi cerți, dar fi tu civilizat și mustrăi pe prietenii tăi măcar. Nivelul de civilizație a unei țări depinde de oameni dintrânsa. Și se poate schimba, oricând. Dar asta necesită timp și oameni civilizați și deștepți.

Sau poate te-ai muta doar pentru că studiile sunt mai bune acolo. Pentru că profesorii de aici sunt bătrâni și nu o știu decât pe a lor și nici pe aia bine. Nici măcar engleză nu știu! Păi, da, momentan, dar se schimbă asta. Ei ies la pensie, vin alții tineri. Și vorba aia, cine se mai face prof dacă îs plătiți așa prost de stat? Păi hai să vedem de ce nu are statul bani destui pentru profi. AH! Pentru că oameni care știu face bani calumea, se mută în străine și le cresc PIB-ul lor, în loc să facă asta în România. Și atunci, țările respective pot să investească mai mulți bani în școli să facă educația și mai bună. Și la noi se poate face asta. Dar asta necesită timp și oameni civilizați și deștepți.

Eu am observat azi o chestie. Am privit în retrospectivă ultimi 5-10 ani. Ciudat am observat că cartierul meu e mai curat decât era mai demult. Au apărut clădiri noi, frumoase cu multe etaje. Hotele internationale (Golden Tulip) bănci, etc. Din bombele de dinainte s-au făcut cluburi cunoscute. Poliția circulă acum pe stradă. Pe străzile principale era înainte plin de gropi, un fel slalom. Acum mai văd asfalt stricat doar pe străzile mici și pe alei. Locurile de parcare sunt marcate și au apărut mai multe semafoare.

Privind mai larg, observ că și drumurile între orașe sunt ceva mai bune decât în trecut. Observ și wc-urile noi de la CFR. La fel și trenurile noi, cu toate că CFR-ul moare. Observ taxiuri cu prețuri ok și cu legi noi care impun standarde mai ridicate. Observ alimentare cu mai multe produse. Și malluri veșnic pline. Observ că visul meu de acum vreo 5 ani, de a merge în străinătate la paint-ball sau în Bucureși că doar pe acolo mai era, s-a materializat în vreo 4-5 terenuri de paint-ball (indoor si outdoor) și unul de softball. Acum avem două patinuare, și recent s-a deschis încă un bazin olimpic. Văd că coșurile de gunoi care înainte erau rupte acum sunt în stare mult mai bună. Văd echipele de la salubrizare cum curăță străzile, nu ca înainte. Văd ca orașul meu devine mai cultural și organizează festivale internaționale de film. Văd ca avem stadion nou și se mai face poate unul. Văd că visul de cinema în 3d și ochelari de 3d acum e acesibil la 16 lei chiar în orașul meu și încă în două locații. Văd că în locul claselor înghesuite de la facultăți, FSEGA de exemplu și-a construit un mamut de clădire cu săli moderne. Văd că la școlă nu mai îngheț de frig cum făceam în 1-4 căci acum sunt termopane și centrale și calorifere noi. Și săli de sport reamenajate. Acum nu mai răd de Dacii cu tabla roasă că îmi întorc capul dupa Ferarri-uri și Porche-uri și Lexus-uri. Și mă pot gândi cu drag, că dacia noastră Logan acum e cumpărată și apreciată. Acum văd ambulanțe, nu mașini ambulante.

Văd progres. Și văd un progres care e exponențial și care acum vrea să își dea drumul de tot. Dar necesită timp și oameni civilizați și deștepți. De aia eu voi rămâne aici, să îl împing și eu cum pot. Și de aia cer celor care știu că pot să ajute. Să se poarte exemplar și să tindă peste limita românului din anul '90 sau cel din 2000. Să aratați că sunteți generația care urmează, care evolueză, care schimbă în bine. Atât de bine, încât nepoții mei să nu mai vrea să plece, eventual să cazeze străinii ce vin să lucreze aici. Se poate. Dar asta necesită timp și oameni civilizați și deștepți.

Acum votează: Vrei să pleci definitiv din România într-o altă țară?

24 răspunsuri:

m-am mutat...te rog sa schimbi link-ul http://goyety.blogspot.com in http://goyetyblog.info ...daca faci asta lasa un comm pe blog la mine ca sa te adaug si eu;)

Da... in mare parte daca te uiti la cele din urma si diferentele fata de azi, poti zice ca am crescut intr-un anumit fel. Dar totusi... pana se "echilibreaza" tara as merge in alta tara (pt faculta spre exemplu), s.a.m.d

asta e problema. pentru ca sa se "echilibreze" tara, are nevoie si de oameni destepti. daca ei pleaca "pana se echilibreaza tara" atunci in tara vor ramane doar prostii, care nu pot, nu stiu si nu vreau sa o redreseze.

toti asteapta sa li se puna pe tava, dar idea e ca noi trebuie sa punem pe tava

Ai tu ceva cu oamenii "destepti" si oamenii "prosti". Iti inteleg punctul de vedere, bineinteles, dar e nevoie de mult mai mult decat "oameni civilizati si destepi" in tara asta. In 20 de ani se puteau face multe, dar nu s-a facut mai nimic. A, lucrurile de care vorbesti tu, da, desigur e mai curat, strazile sunt mai asfaltate, etc, dar chestiile astea in strainatate nu sunt "standarde", ele nici nu se discuta. In schimb, uita-te la sistemul medical care e pe nicaieri - si se indreapta spre nicaieri in continuare, daca imi e permisa o redundanta -, uita-te la sistemul de invatamant care e un haos total si care se schimba de fiecare data cand sunt alegeri. Si exemplele ar fi multe; desigur, zici ca "dinozaurii" astia o sa plece si or sa apara altii tineri in locul lor. Uita-te mai atent, in locul lor sunt copii lor, cine altcineva? Sa fim seriosi, probabil se va vedea un progres real in Romania in inca vreo 20 de ani de acum. Cu plecatul sunt de acord; nici eu nu as pleca de aici (deocamdata).

Pai daca toata generatia noastra, vede ca ceva e gresit la sistem. Cand ajunge la putere, un crezi ca o sa schimbe? Eu zic ca o sa isi cam bage p*la in mama si tata dinozauri si o sa faca sa fie ok.

si restu tarilor au luat-o incet incet, ergo si noi suntem pe drumul cel bun.

ma bucur sa stiu ca am un concetatean, care nu vrea sa plece din tara si stie cuvinte de gen: Redundant

MI-as dori f. mult ca tara asta "sa creasca prin bun simt si responsabilitate" (vorba aia), insa ma tem ca mai e mult pana atunci. Desigur,daca esti destept bagi picioru in capu lor de "dinozauri", dar pana sa ajungi in locul lor...mai trebe sa-i si suporti. Ma bucur si eu sa vad strazi asfaltate,parculete pt copii, autobuze noi (dar in care te inghesui in fiecare dimineata ca sardinele), etc. Cu toate ca am scapat de Ceausescu ne-am procopsit cu Gutza si Ciorba de Salam! Vorba unuia de la faculta: "asta-i respectu in Romania!". nU mai ai asa ceva. oamenii nu se mai gandesc decat la interesul lor propriu, nu si la altii! ceea ce este foarte trist. Poti sa mori pe strada ca nu te ajuta nimeni. Codrul frate cu romanul. Da, majoritatea romanilor inca traiesc acolo si putini sunt oamenii de valoare, care s-au dat jos din copac.
Ceea ce ma enerveaza cel mai tare este perpetua nevoie de a schimba ceva. mereu! Fie ca este vb de borduri, masini, antrenori,ministri sau guverne. le schimbam ca pe sosete atunci cand dau rateuri.F bine.. dar nici schimbarile astea dese nu sunt bune. rareori se schimba ceva/cineva care chiar merita schimbat.
Nu as pleca definitiv in strainatate pt. ca nu as avea ce cauta acolo. Ei te miros de la o posta ca esti strain ca si cum ardeleanu miroase un ungur. Tot mai bine e acasa, parerea mea.

Ca sa faci din Romania o tara mai buna, ai nevoie de oameni. Oameni destepti, civilizati, harnici s.a.m.d.
Oameni de acest gen, gasesti greu!

De exemplu, eu sunt intr-o scoala privata din care (cica) ar trebui sa iasa copii civilizati, destepti etc. Un cur!

Ma uit la colegii mei carora le este lene sa se aplece sa ia o hartie de pe jos si s-o puna in gunoi (care este la 30 cm de ei) si prefera sa calce pe hartie, pe ideea ca "lasa ca o ia altcineva!".
Nu mai zic de faptul ca majoritatea sunt foarte lenesi si efectiv..le este lene sa gandeasca si au o cultura generala de cacat,
dar evident ei sunt crescuti in puf de parintii lor si ne trezim peste cativa ani cu alti papagali analfabeti la televizor care vor sa ajunga la putere..


Si ma uit la facultatea Andreei(sora mea) care-mi spune ca sunt multi profesori batrani, care nu mai fac fata, dar nu vor sa plece...si ii invata lucruri ce nu ai nicio legatura cu ce se intampla AZI.
Si pe langa asta, sunt putini oameni care chiar vor sa invete ceva din facultatea respectiva...
Majoritatea vin doar la examene unde si acolo, dau bani ca sa-i treaca cu un 5-6...

Salariile sunt mici, iar oamenii prefera sa munceasca mai putin ca na...tot aceeasi suma de bani o primesc!Ce rost are sa-si mai puna putin muschiul la treaba?

...
In aceste conditii, ce sanse avem?


Da,exista totusi niste oameni care vor sa faca ceva din tara asta... Cum?
Mergand in strainatate, invatand la scoli/facultati cu adevarat BUNE, dezvoltandu-si mintea si se intorc inapoi in tara ca sa ii dea jos pe papagalii de la televizor, ce umbla cu icoanele in mana si dau bani la fiecare om de pe strada (asta doar in fata televiziunii, ca dupa ce pleaca televiziunea, dau cu sutul in tine -true fact), dar din pacate acesti oameni reprezinta un procentaj foarte mic..

încep să apară încet, dar exponențial, tot mai mulți .......:| cum pot aparea si incet si exponential:|...e o contradictie...exponential e repede (2 4 8 16 ....1024) asa k cum poate fi in acelasi timp incet da si exponential:|

bravo kicinas! ai tradus-o. tu mai imi citesti blogu fizicianule?

incet dar exponential ma refeream ca incepe incet, dar va fi exponential. m-am exprimat gresit.

emigrez.
in Romania nu ai ce face si nimic nu se va schimba decat directia in care circula banii.
de 2000 de ani sau de cand exista conducere administrativa exista si coruptie, adica cei ajunsi sefi observa ca pot sa aibe un benefit pe care nici cel mai cinstit om nu il refuza. si incep sa fure si pana acum in dulcea noastra tarisoara mentalitatea este la fel(daca tot sunt aici de ce sa nu am bani mai multi?)

despre masinile alea... gandeste-te cati dintre cei care le au se incadreaza in grupul oamenilor destepti si culti si civilizati, cinstiti, ....
[vrei sa sti cine a vb raspunde la comment]

corectez... beneficiu

Observ ca pui foarte mult accent pe facultate in acest post. Eu pot sa-ti spun ceva interesant, din propria experienta. Diploma primita la finalul celor 3-4-5-6 ani este aproape nula. 80% din materiile predate nu mai sunt de actualitate, sunt inutile sau optionale :). Tot ce conteaza in momentul in care incepi cariera este experienta dobandita pe cont propriu. Eu am terminat constructiile (5 ani) si lucrez in web-design, pentru ca pe parcursul facultatii mi-am dat seama ca e foarte important sa faci ceva ce iti place. Iar "ceva ce iti place" este greu de ales la o varsta de 19-21 de ani.

Ca sa trag o concluzie: Termina o facultate. E important. Dar profilul nu e esential.

Cat despre civilizatie:
Consider ca in Romania aceasta caracteristica este pe punctul de a se redresa. Incet, exponential, asimptotic si nesigur. In sensul ca nici-gand.

Am sa ma abtin in acest coment sa-ti fac, asa cum te-am obisnuit, corecturile de gramatica. Dar ti le spun la o bere.

Da, cat timp esti un copil intretinut de parinti... stai in Romania si visezi la chestia cu oamenii educati si cu bun simt. Momentan, daca tatal tau nu este cineva lucrezi ca negrul pe plantatie pt. niste bani din care nu reusesti sa platesti facturi, si mancare, dar cate mai sunt necesare? Hmmm Romanii? maj. sunt animale de cartier. Mergi afara? depinde cum nimeresti, poate pe mana altora care denatureaza adevarul.

Sfatul meu copile, keep on dreaming. Daca tot ziceai de beri goale vezi cum e sa lucrezi ca si barman sa le servesti beutura la alcoolistii astia ca cei din gasca ! ! !

Da nici acolo nu fac angajari, e criza? Zici de ambulanta? Ai lucrat pe ea sa vezi ce muie iei zilnic la propriu si figurat de la apartinatori sau medici? Dar intr-o clinica?

Muhahahahaaaaaaaaa ! ! ! !

@anonym, solutia ta e foarte simpla nu? ne mutam toti din tara puli! si lasam ambulantele goale pe strazi, barurile goale, si pustiu. si dupa ne credem in I, Legend. si o sa venim peste 80 de ani, cu nepotii la "Safarri 2: Romania - Deserted" si o sa trecem in monstertruckul pe perna de aer foarte futurist al americanilor, si o sa avem un ghid sa ne arate unde era Clujul si Bucurestiul. ;) keep on dreaming huh?

@anonym, solutia ta e foarte simpla nu? ne mutam toti din tara puli! si lasam ambulantele goale pe strazi, barurile goale, si pustiu. si dupa ne credem in I, Legend. si o sa venim peste 80 de ani, cu nepotii la "Safarri 2: Romania - Deserted" si o sa trecem in monstertruckul pe perna de aer foarte futurist al americanilor, si o sa avem un ghid sa ne arate unde era Clujul si Bucurestiul. ;) keep on dreaming huh?

double post. si btw can i be the tour guide? :D

ah da si anonim ai lucrat tu pe o ambluanta? daca da, i-a spune-mi si mie cum sta treaba aia cu muia de la apartinatori sau medici? ca mai nou tot poporul e nemultumit de sistemul sanitar. daca tot sunteti asa de whiners si wusses, aveti 3 optiuni: stop complainin', faceti-o voi mai bine sau stop gettin' sick. decat sa tot dati din gura.

Trebuie sa ma autofelicit! Bun post, multe comentarii. Bravo Gârby!

de-ar merge bine lucrurile in tara asta, ce bine ar fi..

Si daca am aborda tema asta din alt punct de vedere...de ex un om care este educat adica are cel putin bac-ul luat....si are o facultate, pune confortul lui in viata, pe primul loc(confort adica mediul in care traiste,mediul in care isi creste copii)...adica el a invatzat min 3 ani(licenta) si apoi sa zicem masteru, si in tot acest timp a suportat toate umilintele pe care un om simplu(dar care defapt nu este simplu ci normal) le suporta in romania...si ma refer aici la elevii/studentii care desi habar nu au de lectille predate iau 10 la examne doar pntru ca tata/mama are multii baniii au posibilitatea la orice..sa aiba cate diplome vor ce masini vor ce telefoane etc, sa vada cum acestia le iau locul de munca..deoarece in romania este inportatnta HARTIA:))) adica cu cat ai mai multe diplome cu atat ai sanse mai mari sa iti gasesti loc de munca...Pe deaspura sa vada si cum acesti oameni inculti dar cu banii conduc tara...... ei bine si dupa atatea faze sa mai stai in tara cand ai posibilitatea sa te duci in alte locuri unde esti mai apreciat..nu ai pleca? ;;)

tin sa te contrazic. in romania conteaza mana de munca ieftina, nu hartia. stiu persoane care au fost concediate pentru ca erau prea pregatite pentru postu de dir. executiv. aka e la a 6-a faculta si nu o mai angajeaza nimeni. experienta in orice domeniu vrei.

important pentru cei care angajeaza e sa stii sa faci Doar cat trebe si sa fi platit doar pentru atat

da da ..mai nou din cauza influentelor din alte tzari mai dezvoltate se pune accentul pe cat poti tu sa faci..e cam haos...unii vor sa ai experienta unii vor doar sa vada hartiii ..credema...am simtito p pielea mea ;))

oricum, ideea mesajului e: cea ce nu iti convine, schimba tu sau fa tu mai bine pe viitor. ca altfel nu ne schimbam niciodata, daca stim de problema si fugim de ea (in alte tari)

n-am citit tot postu' ca n-am avut rabdare... da parerea mea e ca noi tot ne plangem ca politicienii sunt corupti, toate sistemele sunt la pamant, dar in schimb nici noi nu ne facem treaba dupa nivelul pretentiilor; ne resemnam, hai sa plecam fratilor daca nu e totul roz, nu are sens sa facem nimic pentru a schimba situatia...hai sa mergem sa fim superficiali in alta tara