View What? in a larger map

5 greşeli făcute în timp ce vorbim

Aveam postul ăsta în cap încă de ieri. Şi vroiam să vi-l scriu azi, când am ajuns acasă. Dar când am ajuns acasă am adormit până acum. Probabil că nu îl mai citiţi la ora 11 jumate, dar măcar vă aşteaptă pe mâine.
E vorba de anumite greşeli de gramatică, care sunt făcute foarte des. Sunt greşeli de vorbire, pe care în scris nu le prea facem. Dar multă lume în timp ce vorbeşte le face fără să îşi dea seama.
Să începem:

  1. Acuma: Nu e corect să spui: "Acuma vin la tine". "Acuma" nu există în dicţionarul român. Corect este Acum. Fără acel "a" la sfârşit. Dar în timp ce vorbim nu suntem atenţi la asta şi din inerţie lungim cuvântul.

  2. Atuncia: Dacă aţi citit punctul 1, atuncia realizaţi de ce e greşită propoziţia asta. Din acelaşi motiv. Se spune "atunci", nu "atuncia".

  3. Care: este cea mai întâlnită greşeală gramaticală şi ar fi trebuit să încep probabil cu ea, dar orgoliul nu mă lasă (asta greşesc eu foarte des). Când care este folosit în acuzativ, trebuie precedat de prepoziţia "pe". Ex: "Blogul pe care îl am" este corect, iar "Blogul care îl am", nu e corect. Care poate fi folosit şi fără prepoziţie: "Cel care citeşte blogul".

  4. Ploaie: da probabil că ştiţi defapt că afară nu a "început să ploaie", pentru ca ploaie e substantiv. Corect fiind a început să plouă.

  5. Lucră: Profii lucră la scoală. Pe naiba. Profii lucrează.


12 răspunsuri:

în sfârșit!!!!! someone with balls and brains...dar dacă ați ști cât a avut el de suportat..he heh

uite cum acuma ploaie :D

ardelenisme ( inafara de pct 3 _

@mircea defapt doar pct 5 e ardelenism, restul le gresesc si restul

ce-a mai frecventa greseala a ta este "pe care"

"restul le gresesc si restul"- restul le gresesc si ceilalti e corect

acuma la noi p'in sat ashe să vorbieste. Mâncatzash.

iar am uitat sa scriu ceva. ma agaseaza faptul ca recent, toata lumea te corecteaza la prima greseala de exprimare. nu apuci sa zici bine "care" ca sare cineva sa te apostrofeze - "pe care", domnule! nu mai conteaza ideea, ci forma pe care o imbraca in cuvinte. va impusc pe cei care ma mai corectati (you've been warned)

pps. succese! :D

ai punctat bine, dar mai sunt destule greseli des intalnite (singura care imi vine acum in minte este "ca si")

Punctul 4: "de fapt", nu "defapt".
Uite ca ai mai facut o greseala.

Unii spun "banui" in loc de "banuiesc" :)